Betændelse i svangsenen

(planter fasciitis)

På siden her kan du læse mere om betændelse i svangsenen

Hvad er betændelse i svangsenen?

Svagsenen er en forlængelse af akillessenen. Svagsenen udspringer fra hælknoglen lige under fodsålen og fæster sig på alle fem tæer. Svagsenen har den funktion, at den er med til at oprette den længegående bue, som findes i foden. Betændelse i svagsenen opstår, når senevævet oplever større stress eller pres, end det egentlig kan klare. Små overrivningsskader i senen vil herefter give symptomerne på betændelse i svagsenen. Symptomerne kan blandt andet være ømhed eller egentlige smerter bagtil under foden. Smerterne vil typisk opstå på den indvendige side af hælens forreste del. Smerterne vil typisk opstå, når man træder ned på foden med al sin kropsvægt, og det er typisk, at smerten er størst efter nogen tids siden stille eller om morgen. Efter 5-10 minutter vil symptomerne lindres, da senen bliver smidiggjort.

Skoindlæg mod betændelse i svangsenen

Betændelse i svangsenen kan kræve en behandling med genoptræning af senen afhængig af, hvor alvorlig skaden er. Dine fødder skal selvfølgelig aflastes således, at de ikke udsættes for samme belastende bevægelser, som har givet skaden. Ved genoptræningen er der fokus på genoptræning af lægmusklen med aktivering og styrketræning. En behandling med genoptræning kan med stor fordel kombineres med specialdesignende fodindlæg til sko og fornuftigt og hensigtsmæssigt fodtøj. Fodindlæg kan også med fordel bruges for at sørge for, at betændelsen i svangsenen ikke forværres eller genopstår. En forsat overbelastning af svagsenen kan nemlig fører til kronisk betændelse i svangsenen, og det kan være ganske vanskeligt at behandle.

ÅRSAGER TIL BETÆNDELSE PÅ SVANGSENEN

Betændelse i svagsenen opstår typisk ved løb og afsæt hvor foden bliver overbelastet gentagende gange. Da svagsenen, som nævnt, er i tæt forbindelse med akillessenen, er det som regel de samme overbelastningsskader, som man vil opleve i akillessenen og svangsenen.

Betændelse i svangsenen er til tider forbundet med hælspore. Hælsporen er dog ikke årsagen til betændelsestilstanden med derimod en følge af overbelastningen af foden. Hælspore bliver for mange en permanent tilstand, men man kan dog godt komme af med dem ved fysioterapi kombineret med de rette fodindlæg. Når du først har fået en hælspore. Hælsporen har dog ingen reel betydning for fodens sundhed og kræver derfor ingen behandling.

Du kan også være disponeret for betændelse i svagsenen, blandt andet hvis du lider af gigt, platfod, overvægt eller hulfod. Samtidig kan betændelsen også opstå ved brug af fodtøj, som ikke støtter foden eller virker støddæmpende.

Fakta om betændelse i svagsenen

• Betændelse i svangsenen opstår ved gentagen overbelastning ved løb eller afsæt
  • Fodindlæg kan være medvirkende til at behandle betændelse i svagsenen
  • Fodindlæg kan også være med til at forbygge kronisk betændelse i svagsenen eller forværring af betændelsen.

Kontakt os gerne for mere information om betændelse i svagsenen og vores individuelt fremstillede fodindlæg. Du kan finde vores kontaktinformation her.

Hvis du vil vide mere om behandlingen og brugen af vores fodindlæg, kan du læse vores gode råd her på siden. Du finder vores gode råd her.

BOOK TID ONLINE