;

Betændelse I svangsenen (planter fasciitis)

betændelse i svangsenen, smerter i foden, fodsmerter, ømme fødder, fodindlæg, skoindlæg, indlæg

Hvad er betændelse i svangsenen?

Betændelse i svangsenen kan være en ubehagelig oplevelse. Her kan du læse mere om betændelsestilstanden og om fodindlæg mod betændelsen.

Svangsenen er en forlængelse af akillessenen. Svangsenen udspringer fra hælknoglen lige under fodsålen og fæster sig på alle fem tæer. Svangsenen har den funktion, at den er med til at oprette den længdegående bue, som findes i foden. Betændelsen i svangsenen opstår, når senevævet oplever større stress eller pres, end det egentlig kan klare. Små overrivningsskader i senen vil herefter give symptomerne på betændelse i svangsenen. Symptomerne kan blandt andet være ømhed eller egentlige smerter bagtil under foden. Smerterne vil typisk opstå på den indvendige side af hælens forreste del. Smerterne vil typisk opstå, når man træder ned på foden med al sin kropsvægt, og det er typisk, at smerten er størst efter nogen tids siden stille eller om morgen. Efter 5-10 minutter vil symptomerne lindres, da senen bliver smidiggjort.

Fodindlæg mod betændelse i svangsenen

Betændelsen i svangsenen kan kræve en behandling med genoptræning af senen afhængig af, hvor alvorlig skaden er. Dine fødder skal selvfølgelig aflastes således, at de ikke udsættes for samme belastende bevægelser, som har givet skaden. Ved genoptræningen er der fokus på genoptræning af lægmusklen med aktivering og styrketræning. En behandling med genoptræning kan med stor fordel kombineres med specialdesignende fodindlæg til sko og fornuftigt og hensigtsmæssigt fodtøj. Fodindlæg kan også med fordel bruges for at sørge for, at betændelsen i svangsenen ikke forværres eller genopstår. En forsat overbelastning af svangsenen kan nemlig fører til kronisk betændelse i svangsenen, og det kan være ganske vanskeligt at behandle. Hos Indlægsklinikken laver vi unikt tilpassede indlæg, som kan afhjælpe smerter eller ømme fødder forårsaget af betændelsen i svangsenen. Vi laver indlæg baseret på en samtale om dig og dine behov for indlæg samt en 3D-scanning af dine fødder. Scanningen er, det som er grundlavet for fodindlægget. Her får vi et komplet billede af dine fødder, så vi ved, præcis hvor vi skal sætte ind. Indlægget korrigerer din fods position i skoen, og sikrer aflastning. Husk at fodindlæg kan bruges i alle typer af sko, fra sportsko til arbejdssko. Den eneste regel er, at der skal være plads til indlægget i skoen.

Årsag til Svangsenebetændelse

Betændelsen i svangsenen opstår typisk ved løb og afsæt hvor foden bliver overbelastet gentagende gange. Da svangsenen, som nævnt, er i tæt forbindelse med akillessenen, er det som regel de samme overbelastningsskader, som man vil opleve i akillessenen og svangsenen.
Betændelse i svangsenen er til tider forbundet med hælspore. Hælsporen er dog ikke årsagen til betændelsestilstanden med derimod en følge af overbelastningen af foden. Hælspore bliver for mange en permanent tilstand, men man kan dog godt komme af med dem ved fysioterapi kombineret med de rette fodindlæg. Hælsporen har dog ingen reel betydning for fodens sundhed og kræver derfor ingen behandling. Du kan læse mere om hælspore her.
Du kan også være disponeret for betændelse i svangsenen, blandt andet hvis du lider af gigt, platfod, overvægt eller hulfod. Samtidig kan betændelsen også opstå ved brug af fodtøj, som ikke støtter foden eller virker støddæmpende. Hos Indlægsklinikken vejleder vi også gerne om korrekt fodtøj i forhold til din fodtype. Vi har en da en udstilling med komfortsko, som du kan prøve, når du alligevel er i klinikken til en fodanalyse. Du kan let og hurtigt booke tid til en fodanalyse online allerede i dag.

BOOK TID ONLINE

Fakta om betændelse i svangsenen

• Betændelsen i svangsenen opstår ved gentagen overbelastning ved løb eller afsæt
  • Fodindlæg kan være medvirkende til at behandle betændelsen i svangsenen
  • Fodindlæg kan også være med til at forbygge kronisk betændelse i svangsenen eller forværring af betændelsen.

Kontakt os gerne for mere information om betændelse i svangsenen og vores individuelt fremstillede fodindlæg. Du finder vores kontaktinformation her.