;

Fodsmerter

Fodsmerter kan have mange årsager, og det kan være til stor irritation i hverdagen at have fodsmerter. Et indlæg fra Indlægsklinikken kan hjælpe med at lindre smerter i fødderne.

Hvorfor får man fodsmerter?

Der er ikke en årsag men mange årsager til, at man kan opleve fodsmerter. Men lige meget, hvad årsagen er, kan det være en stor udfordring i hverdagen, at have smerter i fødderne. Som oftest ses smerter i fødderne ved belastning. Det vil sige, når du står, går, løber og så videre.

Nogle oplever smerter i fødderne på grund af overbelastning af foden grundet meget løb på hårdt underlag eller på grund af forkert fodstilling. Andre oplever fodsmerter, fordi de har hulfod, nedsunken forfod, platfod eller skæv storetå. Og andre igen kan have smerter i fødderne grundet sygdomme som diabetes, iskias lede og slidgigt.
Afhængig af årsagen til fodsmerterne, kan smerterne sidde forskellige steder i foden, som f. eks. knyster. Ved Hallux Valgus eksempelvis er det i forfoden og primært storetåen, at smerter opleves. Mens hælpude irritation giver smerter, særligt ved belastning, i hælen, som navnet ganske godt antyder.

Kan et skoindlæg hjælpe mod fodsmerter?

Ofte kan et skoindlæg fra Indlægsklinikken være med til at mindske eller helt lindre fodsmerter. Hvor effektivt et skoindlæg kan være, afhænger naturligvis af årsagen til fodsmerterne. Blandt andet ved skæv storetå, knyster, platfod og hulfod kan et indlæg være en stor hjælp mod smerterne. Hos Indlægsklinikken laver vi unikt tilpassede indlæg til dig. Det betyder, at når du kommer første gang i klinikken, tager vi en snak om dig og dit behov for skoindlæg – skal indlægget for eksempel hjælpe med en korrekt fodstilling, eller skal det aflaste fødderne under motion? Når vi har taget en snak om dine fødder, laver vi en fodanalyse. Fodanalysen er grundlaget for indlægget. Der findes flere forskellige former for indlæg, som igen kan laves i mange forskellige materialer. Hos Indlægsklinikken laver vi to slags indlæg: individuelle indlæg og støbte indlæg.

Vi har blandt andet lavet indlæg til personer, som havde fodsmerter grundet disse lidelser (listen er ikke komplet):

Kontakt os gerne for mere information om skoindlæg til lindring af smerter i fødderne – så kan vi guide dig til det rigtige fodindlæg for dig. Du kan finde vores kontaktinformation her. Eller bestil tid til en fodanlyse i dag – det kan du let gøre online.

BOOK TID TIL EN KONSULTATION

Fakta om fodsmerter

Her kan du finde tre korte fakta om fodsmerter, som måske kan være relevant for netop dig.

• Fodsmerter kan have mange årsager og kan være til stor gene i dagligdagen for mange.
  • Et specialdesignet indlæg fra Indlægsklinikken kan hjælpe med at lindre smerterne.
  • Hvilken type indlæg, der er det rette for dig, afhænger af, hvorfor du har smerter i fødderne.