Ondt i fødder

Har du ondt i fødderne hver dag? Måske er det ekstra slemt om morgenen, når du står op eller det bliver værre i løbet af dagen. Eller får du smerter i fødderne ved løb? Det kan være til stor irritation i hverdagen at have fodsmerter. Prøv et indlæg fra Indlægsklinikken, og slip for at have ondt i fødderne. Fodsmerter kan genere på mange måder, og smerterne kan komme af mange årsager. Lad Indlægsklinikken hjælpe dig med at finde årsagen til smerterne i dine fødder.

Indlæg til at afhjælpe smerter i foden

Måske har du fuldstændig glemt, hvor dejligt det kan være at gå på blødt græs om sommeren eller mærke det varme sand, fordi dine fødder hele tiden gør ondt. Det kan også være, du savner de lange løbe- eller gåture, der gør dig så glad. Men du er forhindret, på grund af det føles som at gå på knive i stedet for som at gå på skyer.

Vores fødder er noget af det, der er hårdest prøvet på kroppen. De bærer rundt på hele vores kropsvægt og måske nogle gange mere til. Vi bruger dem til almindelig hverdagstransport, til træning, de bærer vores børn, indkøbsvarer osv. Derfor er det også rigtig vigtigt, at vi passer godt på vores fødder.

Det er meget generende at have ondt i fødderne hver dag. Men du behøver slet ikke at rende rundt med den evige smerte. Desværre oplever mange mennesker smerter i fødderne hver evig eneste dag. Men der findes faktisk en løsning. Det bedste man kan gøre for sine fødder, er at træne dem, passe på dem med gode sko og gode indlæg, som støtter de rigtige steder.

Ofte kan et skoindlæg fra Indlægsklinikken være med til at mindske eller helt lindre fodsmerter. Hvor effektivt et skoindlæg kan være, afhænger naturligvis af årsagen til fodsmerterne. Indlæg kan hjælpe på ondt i foden ved for eksempel:

Hos Indlægsklinikken laver vi unikt tilpassede indlæg til dig, som kan afhjælpe smerte i fødderne evt. med en kombination af f.eks. øvelser, fysioterapi eller fodterapeut.

Når du kommer første gang i Indlægsklinikken får du en indledende samtale. Vi tager en snak om dig og dit behov for skoindlæg. – skal indlægget for eksempel hjælpe med en korrekt fodstilling, støtte fødderne ved en lang arbejdsdag eller skal det aflaste fødderne under motion?

Når vi har taget en snak om dine fødder og dit behov, laver vi en fodanalyse, så vores ortopædiskomager kan lave dine helt unikke indlæg – lige til at lægge i skoen.

Bestil tid online til en samtale og fodanalyse hos Indlægsklinikken og slip for smerter i fødderne.

Fodanalyse

Fodanalysen er grundlaget for indlægget. Analysen bliver lavet på vores 3D-scanner.  Se evt. vores video om, hvordan vi laver fodanalysen. Der findes flere forskellige former for indlæg. Indlæggene kan laves i mange forskellige materialer. Hos Indlægsklinikken laver vi to slags indlæg: individuelle indlæg og støbte indlæg. Vores eksperter vil hjælpe dig med, hvilken løsning, der er bedst for dig.

Hvorfor får man fodsmerter?

Der er mange årsager til, at man kan opleve at have ondt i fødderne. Men lige meget, hvad årsagen er, kan det være en stor udfordring i hverdagen at have smerter i fødderne. De mest almindelige årsager til, at man har ondt i fødderne, er på grund af overbelastning ved f.eks. overvægt eller meget gang eller løb, inflammation eller pga. anatomien i foden.

Smerter i fødderne om morgenen

Mange oplever, at det kan være utroligt smertefuldt at træde ud på gulvet om morgenen efter en hel nats hvile. Her burde man ellers mene, at fødderne ville have det bedre. Ondt i fødderne om morgenen ses ofte ved hælsporeplatfod og betændelse i svangsenen.

Ondt i fødderne efter hvile

Rigtig mange oplever også smerter i fødder, når de rejser sig. Måske har du bare siddet stille i en halv time og så føles det som at gå på knive, når man skal til at gå igen. Der kan være flere årsager til smerter i fødderne efter hvile, men oftest er det hælspore eller betændelse i svangsenen.

Ondt i hælene

Føles det som at træde på knive, hver gang du træder ned på hælen? Det er meget generende at have ondt i fødderne hver dag. Men du behøver slet ikke at rende rundt med den evige smerte. Ofte stammer hælesmerter fra området, hvor svangsenen hæfter på hælen. Af og til er hælpuden delvist eller slet ikke eksisterende. Indlæg kan være en rigtig god hjælp mod hælspore og de smerter, der følger. Dette i kombination med træning og gode sko. Dine muskler og sener har været overbelastet for længe, og dine fødder har brug aflastning. Her kan et par gode og tilpassede indlæg hjælpe til med behandling af hælspore.

Hvad kan du selv gøre?

Udover at få et par rigtig gode indlæg, så er der også et par ting du selv kan gøre.

Sko

Det er alfa omega, at du sørger for at have dine indlæg liggende i et par gode sko, som hverken er for små, smalle eller for store. Spørg os gerne til råds i butikken, om hvilke sko, der er bedst for lige netop dig.

Træning

Det kan være en god idé i mange tilfælde at træne fødderne og resten af kroppen. Det kan være specielt fokuserede øvelser til dine fødder, men endnu bedre hvis du træner hele din krop.

Ved at træne hele kroppen, styrker du ikke kun muskler og sener i fødderne, men også i resten af kroppen. På den måde er hele kroppen med til at bære din vægt. Jo mere muskelmasse du har i din krop, jo nemmere er det for din krop at bære dig rundt. Dermed vil der ikke komme et lige så stort pres på dine fødder.

Det er ikke alt, der kan trænes væk. Men ved lidelser som hælspore og betændelse i svangsenen er det oftest meget succesfuldt at træne.

Få gode råd hos Indlægsklinikken til, hvordan du kan lave øvelser, der er gode for dine fødder.

Vægttab

Din krop og især dine fødder kan godt blive meget overbelastede, hvis du vejer for meget. Derfor vil det i mange tilfælde være en ekstra hjælp for dine fødder, at de ikke skal bære rundt på for mange ekstra kilo.

Hvis man vejer 10 kilo for meget, så er det også de ekstra kilo fødderne – og knæene for den sags skyld – skal bære rundt på.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag tilbud og invitationer fra Indlægsklinikken Sport & Ortopædi