;

Hælspore (Fasciitis Plantaris)

Fodsmerter kan have mange årsager, og det kan være til stor irritation i hverdagen at have fodsmerter. Et indlæg fra Indlægsklinikken kan hjælpe med at lindre smerter i fødderne.

Hælspore er en irritationstilstand i svangsenen, som kan lindres med et skoindlæg, Hos indlægsklinikken laver vi skoindlæg, der lindre eventuelle smerter forårsaget af hælspore.

Hvad er hælspore?

Hælspore er en irritationstilstand i svangsenen (Fascia Plantaris), i det område hvor den sidder fast på hælknoglen. Betegnelsen bør derfor være ‘Fasciitis Plantaris’ eller ‘inflammation i svangsenen’. I daglig tale bruges hælspore faktisk som en slags fælles betegnelse for forskellige tilstande, der kan forårsage smerter ved hælen eller i hælen. Hælspore bruges også om forkalkning af svangsenen. Symptomer på hælspore er smerter i hæl og evt. også i svang, når der støttes på foden og smerter i foden – særligt hælen, når den bevæges efter hvile. Ofte tager smerter til over tid, men det er vigtigt at nævne, at man faktisk godt kan have Fasciitis Plantaris uden, at det er til gene og uden de store smerter.

Hvorfor får man hælspore?

Hælspore er en irritationstilstand, hvor der opstår en inflammation i senen. Irritationen opstår, fordi der, af en eller anden årsag, er en stor belastning af foden. Belastningen kan blandt andet skyldes platfod eller hulfod. Samtidig er der nogle ting, som kan være medvirkende til at forværre smerter ved hælspore. Det kan blandt andet være gentagende bevægelser eller arbejde stående på et hårdt underlag i en længere periode. Herudover kan valget af sko også forværre generne. For eksempel kan slidt fodtøj og udtrådte sko gøre dig mere udsat for Fasciitis Plantaris. Overvej derfor dit valg af sko, hvis du lider af Fasciitis Plantaris. Vi giver også gerne råd og vejledning om det optimale valg af sko.

Du kan læse mere om hælspore på netdoktor.dk.

Fasciitis Plantaris og fodindlæg hos Indlægsklinikken

Hvis du oplever, at du har hælspore, er det vigtigt at foden (svangsenen) bliver aflastet, så meget som muligt. Det kan for eksempel være, at du er nødt til at ændre dine træningsrutiner eller mængden af stående arbejde. Det kan også være en god mulighed at aflaste foden med et skoindlæg – især hvis du har platfod eller hulfod. Hos Indlægsklinikken kan vi hjælpe med at finde det helt rette skoindlæg, som passer dig og dine behov. Vi laver en fodanalyse af dine fødder, sådan at dit indlæg bliver korrekt tilpasset – på den måde sikrer vi korrekt fodstilling og aflastning af problemområdet på dine fødder. Du kan læse mere om vores fodanalyse her, og se en video af, hvordan vi laver en fodanalyse.

Hvis du har hælspore kan vi hjælpe med at vurdere, hvilken type indlæg, der er det rigtige skoindlæg til dig. Typisk vil det være et skoindlæg, som ikke løfter hælen yderligere, da dette skaber et øget træk i svangsenen. Det kan faktisk forværre problemet, og det ønskes naturligvis ikke.

Du kan læse mere her om indlæg fra Indlægsklinikken.

Fakta om hælspore

Her kan du finde de tre mest relevante fakta i forhold til Fasciitis Plantaris og skoindlæg.

• Hælspore er en betegnelse, der bruges om inflammation eller irritation i hælen og svangsenen.
  • Hælspore kan være ganske smertefuldt og kan forværres ved platfod eller forkert brug af sko.
  • Et indlæg fra Indlægsklinikken kan afhjælpe smerter forårsaget af Fasciitis Plantaris.

Kontakt os gerne, hvis du ønsker mere information om, hvilke indlæg du bør bruge, hvis du har Fasciitis Plantaris. Eller hvis du bare ønsker mere information om, hvad et skoindlæg egentlig gør, så står vi også klar til en uforpligtigende snak om skoindlæg. Du kan finde vores kontaktinformation her. Eller bestil tid til en fodanlyse i dag – det kan du let gøre online.

BOOK TID TIL EN KONSULTATION