Nedsunken forfod
(pes planus transversus)

 

Hvad er nedsunken forfod

Nedsunken forfod eller nedsunken fodrodsknogle,  er en tilsand hvor mellemfodsknoglerne langs foden ændringer stilling.  En normal fod har en bue på tværs af forfoden, som gør vores gang har et fjedrende afsæt. Det er dette fjedrende afsæt som gør vores gang ubesvære og let, både ved normal gang og løbe. Når man lider af nedsunken forfod, er buen ikke tilstede, grundet den ændrede stilling i af foroden. Dette gør at ens gang bliver mere besværet og man udsætter foden en større belastning. Denne øgede belastning vil fører mere hårdhud på foden, som en kan udvikle sig til ligtorne som er meget smertefuld.  Lider du af nedsunken forfod kan et fodindlæg støtte og afhjælpe dine fod. 

Fodindlæg mod nedsunken forfod 

Nedsunken forfod kan være svært at behandle hurtigt og effektivt, da der er meget små muskler og sener i forfoden, som ikke er lette at genoptræne. Mennesker har faktisk ingen bevidst kontakt til de enkelte muskler i forfodens bue, og derfor kan de ikke trænes individuelt.

Ikke desto mindre kan du og dine fødder have godt at et besøg hos en fodterapeut, som kan behandle hård hud og ligtorne. Dog fjerner en fodbehandling mod ligtorne og hård hud kun symptomerne og hjælper altså ikke mod de bagvedliggende årsager. Derfor vil der være en mulighed for, at den hård hud og ligtorne vil vende tilbage. Vi kan hjælpe dig med nogle små øvelser, sådan at du kan bibeholde og eventuelt forbedre muskulaturen i resten af forfoden. Hvis du ønsker et mere længerevarende resultat, kan du med fordel kombinere fodbehandlinger med fodindlæg, som aflaster foden.

 LÆS OM VORES INDLÆG 

Årsager til nedsunken forfod

Der er ikke kun én grund til, at mange danskere lider af nedsunken forfod. Derimod kan lidelsen have flere årsager.

En af årsagen til nedsunken forfod er overvægt – også hos gravide. Grundet en vægtforøgelse vil der naturligvis komme en øget belastning på fødderne. Det er ofte tilfældet hos gravide, som jo netop har en stor vægtforøgelse over en kort periode.

En anden årsag til nedsunken forfod er høje hæle. Det er selvfølgelig ikke alle, der går med høje hæle, som vil opleve at have nedsunken forfod. Men når man går i høje hæle lægges alt presset på netop forfoden. Det er forfoden faktisk slet ikke beregnet til, og foden kan derfor let blive overbelastet. Den samme belastning kan også ske ved, at man går i for korte eller for smalle sko.

Sportsudøvere vil ofte også opleve at få nedsunken forfod. Det skyldes, at der enten lægges meget vægt på forfoden i udøvelsen af sportsgrenen, hvilket for eksempel er tilfældet ved badminton. Eller det kan skyldes, at skoene sidder meget tæt fast på foden, som er tilfældet ved for eksempel fodboldsko. Samtidig ønsker de færreste sportsudøvere formentlig følelsen af at rutsje rund i skoene og vælger derfor ofte et par sko, som er kortere, end de egentlig burde være.

En sidste ofte typisk årsag til nedsunken forfod er tunge løft i længere perioder. For eksempel et arbejde, hvor du løfter tungt vil øge belastningen på hele foden men på forfoden i særdeleshed.

Som nævnt, vil den ekstra belastning, som kommer ved øget vægt, brug af høje hæle eller tungt arbejde påvirke forfoden. Senerne og muskulaturen i forfoden vil blive længere og vil kort sagt medføre, at de ikke er stramme nok til at opretholde den naturlige bue i forfoden.

Hos Indlægsklinikken står vi klar til at hjælpe dig med fodindlæg, hvis du lider af nedsunken forfod.

 BOOK TID TIL EN KONSULTATION 

Fakta om nedsunken forfod

  • Sportsudøvere vil ofte opleve at få nedsunken forfod grundet overbelastning i udøvelsen
  • Gravide kan også opleve nedsunken forfod på grund af den øgende belastning på foden over kort tid
  • Fodindlæg kan med fordel afhjælpe symptomerne på nedsunken forfod.