smerter i forfod

Smerter i forfod kan være til stor gene, særligt fordi det kan være svært at finde den egentlige årsag til forfodssmerter. Et skoindlæg fra Indlægsklinikken kan afhjælpe smerter i forfoden.

Smerter i forfod – hvorfor opstår de?

Der kan være mange årsager til, at man oplever smerter i forfoden. Og det kan ofte være svært at finde den egentlige grund til, at der er opstået smerter i ens forfod. Typisk vil smerten øges ved belastning. Det vil sige, hver gang man går eller står, vil smerterne forværres.
 Ofte kan smerterne være forbundet med ens brug af sko; at man simpelthen bruger sko, som er for høje i hælen eller for snævre i spidsen. Det skaber et pres på forfoden.

En anden grund til smerter i forfoden kan være nedsunken forfod også kaldet forfodsnedfald. Risikoen for nedsunken forfod bliver større med alderen, og smerterne opstår fordi presset ved vægtbelastningen skifter fra at være primært på storetå og lilletå til at være på de tre andre tæer. Der opstår et hudtryk, som ud over smerter, ofte også giver meget hård hud. Du kan læse mere om nedsunken forfod her.

Andre lidelser som hammertå, leddegigt og betændelsestilstande i forfoden kan også være medvirkende til smerter i forfoden.

Kan et indlæg hjælpe mod smerter i forfoden?

I mange tilfælde kan et indlæg fra Indlægsklinikken være med til at afhjælpe smerter i forfoden. Hvilken type indlæg, du skal bruge, afhænger naturligvis af dine fødder og årsagen til smerterne i forfoden. Hos Indlægsklinikken laver vi et grundigt forarbejde. Vi laver en fodanalyse, som giver os et relevant øjebliksbillede af din fod og dens tilstand. Og det bruger vi som udgangspunkt til at lave dit særlige indlæg. Vores indlæg er speciallavet efter dine fødder, sådan at de passer til netop dine behov. Et skoindlæg skal være medvirkende til, at dine smerter forsvinder og et dårligt tilpasset indlæg, kan faktisk være medvirkende til at forværre smerterne i forfoden. Derfor sørger vi for, at indlægget -og skoen kommer til at passe helt perfekt.

Fakta om smerter i forfoden

Her kan du få et hurtigt overblik over, fakta om smerter i forfoden.

• Smerter i forfod kan skyldes mange ting, og det kan være svært at finde det egentlige årsag til, hvorfor smerter i forfoden opstår.
  • Nedsunken forfod er en af de hyppigste årsager til smerter i forfoden.
  • Et indlæg fra indlægsklinikken kan hjælpe til at lindre smerter i foden blandt andet ved nedsunken forfod.

Kontakt os gerne, hvis du har spørgsmål eller gerne vil have mere information om, hvordan et fodindlæg fra Indlægsklinikken kan lindre smerter i forfoden. Du finder vores kontaktinformation her.

Eller bestil tid online til en fodanlyse  allerede i dag – det er hurtigt og let.

BOOK TID TIL EN KONSULTATION