Forfods indlæg

Har du smerter i forfoden? Der ligger oftest noget bag disse smerter. Det kan f.eks. være pga. platfod eller forfodsnedfald. På denne side vil du kunne læse meget mere om smerter i forfoden, og hvad der kan afhjælpe på smerterne. Indlægsklinikken kan hjælpe dig, hvis du oplever gener som smerter i forfoden eller andre lidelser, der giver smerter i fødderne. Book din tid online i dag.

Indlæg mod smerter i forfoden

Det er meget generende at have ondt i fødderne hver dag. Men du behøver slet ikke at rende rundt med den evige smerte. Et indlæg vil ofte korrigere forfodens stilling, sådan at smerter i forfoden mindskes. Kontakt klinikken for at høre nærmere om dine muligheder. Det er oftest pga. forfodsnedfald eller platfod, at man får smerter i forfoden. Ved at få lavet en analyse af foden kombineret med en 3D-scanning, kan vi lokalisere hvor dine problemer stammer fra.

Fodanalyse og 3D-scanning

Hos Indlægsklinikken er vores indlæg specielt lavet til dig, så du får de helt rette indlæg til dine fødder. Vi laver indlæggene baseret på en fodanalyse, som er en kombination af en konsultation og en 3D scanning af foden. Ved konsultationen taler vi om dig og dit behov for indlæg. Scanningen bruges som grundlag for dit unikke fodindlæg. Vi laver to typer af indlæg: individuelle indlæg og støbte indlæg. De er begge to speciallavede indlæg, som er skabt til dig. Forskellen er blot metoden, der bruges til at fremstille indlæggene. Du kan læse mere om vores indlæg her. Alle vores indlæg fremstilles af vores dygtige ortopædiskomager.

Hvad er smerter i forfoden?

Smerter i forfoden kan skyldes flere ting. Men en ting til fælles er, at du har smerter i trædepuden. Smerterne kan være et tegn på, at du er platfodet eller du har forfodsnedfald.

Nedsunken forfod

En normal fod har en såkaldt tværbue, der sørger for, at foden har et fjedrene afsæt. Det er dette fjedrende afsæt, som gør vores gang ubesværet og let, både ved normal gang og ved løb. Det vil sige, at man normalt fordeler trykket på store- og lilletå, som noget af det første, når foden rammer underlaget. Ved nedsunken forfod er tværbuen sunket i midten, og trykket ligger derfor på de tre midterste tæer. Hermed belaster du trædepuderne og det fedtvæv, der normalt beskytter din fod.

Foden bliver udsat for en stor belastning, og det kan give følgevirkninger som f.eks. hård hud. Derudover kan det også trykke på nerverne, der går ud til tæerne. Det kan føles som om, at ens fødder sover eller give direkte smerter.

Det sker ofte med alderen, at ledbånd og musklerne bliver svagere og medfører nedsunken forfod. Læs evt. mere om nedsunken forfod.

Platfod

Når man er platfodet, træder man på hele fodens flade, og knoglerne inde i foden har ikke den rigtige stilling. Derudover har man heller ikke den rigtige fjedring i foden, som man normalt ville have.

Der findes to forskellige former for platfod. Den ene er primær platfod og den anden hedder sekundær platfod.

Primær platfod er den, der er forårsaget af arvelighed.

Årsager til sekundær platfod er oftest:

• Kort akillessene
  • Brud i knogler i mellemfoden eller bagfoden
  • Nerve- og muskelsygdomme
  • Sammenvoksning af knogler i fødderne
  • Leddegigt

Primær platfod kan afhjælpes af et indlæg, hvorimod det selvsagt ikke er alt ved sekundær platfod, der kan afhjælpes af et indlæg. Læs evt. mere om platfod.

Valg af fodtøj

Det er utroligt vigtigt at vælge noget ordentligt fodtøj, når man har problemer med fødderne. Sammen med indlæggene afhjælper det, de smerter og gener du måtte have på grund af f.eks. platfod eller forfodsnedfald. Indlægsklinikken kan give dig råd og vejledning til at vælge det rette fodtøj, når du får lavet indlæg.

Undgå høje hæle, for små sko, sko uden særlig meget sål og for smalle sko.

Husk også at bruge dine indlæg i f.eks. dine vandrestøvler, løbesko eller sikkerhedssko.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag tilbud og invitationer fra Indlægsklinikken Sport & Ortopædi