fbpx

Ugens Træningsøvelse 2#

Denne uges træningsøvelse er hofteøvelser.

 

Formål:

At styrke de laterale hofte stabilisatorer, gluteus medius samt gluteus minimus.

Ved at styrke muskulaturen på ydersiden af hoften mindsker du “drop” i hoften under gang, løb mm., hvilket nedsætter belastningen på hhv. fod, knæ, hofte og lænd.

Anvendelse:

Øvelsen kan bruges ved skinnebensbetændelse, generelle knæsmerter, hoftesmerter samt lændesmerter.

Beskrivelse:

Lig på siden, rul let frem over bækkenet, pas på at du ikke stritter med bagdelen/svajer i lænden.

Øverste ben skal være godt tilbage således, at det er på lige linje med resten af kroppen eller lidt bagud.

Benet løftes lige op, hælen øvest. Løft ikke benet højere and at du kan fastholde benet helt strakt. Med andre ord, du må ikke komme til at bøje i hoften.

Mængde:

Udføres 3 gange om ugen.

3 sæt af 12-20 gentagelser

Der holdes “pause” i toppen på 2-3sek

Øvelsen kan progredieres med en elastik omkring knæene.

 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag tilbud og invitationer fra Indlægsklinikken Sport & Ortopædi